شهدای انقلاب اسلامی ،استان خراسان شمالی
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ تعداد بازدید: ۵۱۱
print

متاسفانه کسانی که در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی در خراسان شمالی به مقام رفیع شهادت نائل آمدند، عمدتا برای ما ناشناخته هستند.

 شهدای انقلاب اسلامی ،استان خراسان شمالی

شهید رمضانعلی خوش قامت و شهید تقویان در سی ام بهمن 1357 در شهرستان شیروان هردو برادر فوق چون دیگر مردم مسلمان و مبارز در تارخ ذکر شده از محل مدرسه علمیه شیروان به اتفاق دیگر برادران و خواهران شروع به راهپیمایی نموده و...
 

 

نوید شاهد خراسان شمالی:

معرفی شهدا انقلاب

 

شهید رمضانعلی خوشقامت:

دوم آذر 1334،در شهر باجگیران از توابع شهرستان قوچان به دنیا آمد. پدرش جمشید و مادرش جواهر نام داشت . تا پایان دوره متوسطه در رشته انسانی درس خواندو دیپلم گرفت.وی سرپرست نهضت سواد اموزی بود . و در نهایت در سی ام بهمن 1357 ، در شیروان هنگام تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی بر اثر اصابت گلوله به قلب به شهادت رسید و مزار وی در بهشت حمزه روستای زیارت تابعه شهرستان شیروان قرار دارد.

 

شهید علی تقویان:

بیستم شهریور 1340، در شهرستان شیروان به دنیا آمد.پدرش عباسقلی و مادرش رقیه بیگم نام داشت. دانش آموز سوم راهنمایی بودو در نهایت در هفتم بهمن 1357، در مشهد هنگام تظاهرات علیه عوامل رژیم شاهنشاهی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید و مزار وی هم اکنون در زادگاه وی می باشد.

 

 

 در رابطه با نحوه شهادت :

شهید رمضانعلی خوش قامت و شهید تقویان در سی ام بهمن 1357 در شهرستان شیروان هردو برادر فوق چون دیگر مردم مسلمان و مبارز در تارخ ذکر شده از محل مدرسه علمیه شیروان به اتفاق دیگر برادران و خواهران شروع به راهپیمایی نموده و در خیابان های شهر علیه رژیم  شاه شعار میدادند تا اینکه به سمت خانه و یا مقر سر سپرده پهلوی خون آشام که

 

 

مسئول مقر و صاحب خانه نیز سلطان رضائی معدوم بوده حرکت می کنند و در اطراف و منزل ذکر شده امت حزب الله از طرف مامورین طاغوت به طرف راهپیمایان تیر اندازی می شود که منجر به مجروح و زخمی شدن عده زیادی از برادران می شودکه شهید خوشقامت و تقویان از جمله زخمی شدگان بوده اند که که شهید خوشقامت تا به بیمارستان انتقال داده میشود در راه به شهادت می رسد و شهید تقویان نیز زخمی می شود و به بیمارستان شهر خود انتقال داده می شود و به علت اینکه حال شهید بدتر می شود آن را شبانه به بیمارستان مشهد انتقال می دهند وی چند روزی تحت مداوا قرار می گیرد و سپس حال ایشام وخیم تر می شود و در نهایت به شهادت می رسد و در مشهد تشییع و در بهشت رضا به خاک سپرده می شود.

 شهید حسن حسن آبادی

در سال 1341 در بجنورد به دنیا آمد. شهید حسن حسن آبادی قبل از این که قیام‌مردم انقلابی به اوج خود برسد، حضرت امام(ره) را می شناخت و ارادت بسیاری به ایشان داشت. به همین دلیل از اولین افرادی بود که اعلامیه های امام(ره) را تکثیر و پخش می کرد، وی چندین بار مورد تعقیب عوامل ساواک قرار گرفت، به طوری که برادرانش وی را هر روز در یک محل مخفی می کردند. با برپایی تظاهرات و راهپیمایی ها، این شهید معظم به مرحله تازه ای از مبارزات وارد شد و از ترتیب دهندگان و جهت دهندگان تظاهرات بود.وی که عشق به شهادت در راه خدا را همواره با خود داشت، در تقویم یکی از دوستانش، شهادت خود را پیش بینی کرده بود. وی در 12 آذر 1357 که مصادف با اول محرم بود، در اوج تظاهرات و درگیری عوامل رژیم با مردم در میدان شهید بجنورد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

 

شهید حسین طائفه حیدری

حسین طائفه حیدری در بجنورد به دنیا آمد. وی همیشه به دنبال انجام کارهای خیر نظیر رسیدگی به امور یتیمان بود و از آن جا که به حرفه نانوایی اشتغال داشت، پس از تعطیلی کار، برای مستضعفان و یتیمان نان می برد. او زمانی که برای رسیدگی به احوال برادران خود به گنبد رفت، با تعدادی از اشرار و سرسپردگان رژیم مواجه شد که قصد مزاحمت برای عده ای از زنان را داشتند، پس به اتفاق چند نفر دیگر به مقابله با آنان شتافت اما یکی از اشرار با تبر به شهید حمله کرد و وی را به شهادت رساند.

 

شهید منصور سیران حصاری

شهید منصور سیران حصاری در سال 1336 در روستای «حصار شیرعلی» از توابع بجنورد، دیده به جهان گشود. این شهید بزرگوار همیشه یار و یاور بی سرپرستان بود. در دوران اوج گیری نهضت اسلامی بسیار فعالیت می کرد و همیشه دوستان خود را ارشاد می کرد. چماقداران رژیم که از یورش به مردم بی پناه دریغ نمی کردند، در 23 آذر ماه 57 به مغازه های مردم حمله بردند و تعدادی خانه را به آتش کشیدند.شهید «حصاری» که دیگر نمی توانست ظلم و ستم را تحمل کند، خود را سپر بلای مردم قرار داد که با اصابت گلوله نیروهای شهربانی به شهادت رسید.

 

شهید یزدان شیخ نژاد

شهید یزدان شیخ نژاد در سال 1325 در بجنورد متولد شد. در دوران انقلاب، فردی بسیار فعال و مبارز بود و همیشه با انقلابیون به ویژه روحانیت همکاری می کرد. وی چند بار با مأموران شهربانی گرگان درگیر شد. در یکی از وقایع، پلیس گرگان یکی از علمای این شهر به نام «طاهری» را مضروب کرده بود و زمانی که شهید شیخ نژاد برای عیادت به منزل ایشان رفته بود، مورد هجوم وحشیانه اوباش رژیم قرار گرفت. شهید «شیخ نژاد» در دفاع از حریم روحانیت، مقابل نیروهای شهربانی ایستادگی کرد و به شهادت رسید. این واقعه در 11 دی ماه 1357 رخ داد.

 

شهید محمد عابدی

شهید محمد عابدی در خرداد سال 1316 در شیروان به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در این شهر ادامه داد. وی معلم و الگویی نمونه برای دانش آموزان و دیگر معلمان بود.وی سالیان زیادی با جدیت و سرافرازی به تعلیم و تربیت دانش آموزان پرداخت و از هیچ کوششی برای تربیت آینده سازان این مرز و بوم فروگذار نکرد. وی به عنوان یک نیروی فرهیخته فرهنگی با توجه به شناخت خوبی که از وضعیت نا به سامان جامعه قبل از انقلاب داشت مبارزه با حکومت طاغوت را آغاز کرد.وی برای ادامه مبارزات خود رهسپار مشهد مقدس شد و با شرکت در راهپیمایی و تظاهرات در 11 دی ماه 1357 به فیض شهادت نائل و در بهشت رضا(ع) به خاک سپرده شد.

 

شهید علی تقویان

شهید علی تقویان در سال 1340 در شیروان به دنیا آمد. عمده فعالیت های انقلابی شهید در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نوشتن شعارهای انقلابی روی دیوارهای شهر بود، وی در آن دوران خفقان و وحشت حضور آشکاری در راهپیمایی ها و همراهی با انقلابیون داشت که بیانگر شجاعت وی بود. در 30 دی ماه 57 همراه با دیگر مردم مبارز شیروان از مدرسه علمیه این شهر راهپیمایی کرد و در خیابان های این شهر علیه رژیم طاغوت شعار داد تا این که مقابل منزل یکی از سرسپردگان رژیم سفاک پهلوی به سوی امت حزب ا... تیراندازی شد که به مجروح شدن تعداد زیادی از شهروندان انجامید. این شهید بزرگوار نیز جزو مجروحان این رویداد بود که به بیمارستان شیروان انتقال داده شد اما به علت وخامت حال جسمانی از آن جا به بیمارستان قوچان و سپس به مشهد مقدس اعزام و در بیمارستان مصدق بستری شد اما روز به روز حال وی وخیم تر شد تا این که سرانجام در 30 بهمن 57 که انقلاب اسلامی نخستین روزهای پیروزی خود را پشت سر می گذاشت، به شهادت رسید و پس از تشییع، در بهشت رضا(ع) مشهد به خاک سپرده شد.

 

شهید حسن رفیق

شهید حسن رفیق در نخستین روز از فروردین 1339 در شیروان به دنیا آمد. از همان اوایل شکل گیری انقلاب اسلامی، به دلیل احساس مسئولیت، پا به پای دیگر مردم انقلابی در تظاهرات شرکت می کرد. سرانجام در هشتم دی ماه 57 در تظاهرات میدان امام حسین(ع) تهران به شهادت رسید و در بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده شد.

 

شهید رمضانعلی خوش قامت

در سال 1344 در روستای «آلخاست» از توابع فاروج متولد شد. شهید رمضانعلی خوش قامت در یکی از روزهای انقلابی سنگی به سوی رئیس شهربانی شیروان پرتاب کرد که وی نیز با تفنگ ژ3 تیری شلیک کرد که به قلب شهید اصابت کرد. در این هنگام، پسر عموی وی به همراه چند نفر دیگر از نیروهای مردمی، این مبارز خستگی ناپذیر را به بیمارستان منتقل کردند اما پزشکان کاری از پیش نبردند و این شهید به وصال یار رسید. مراسم تشییع و خاکسپاری این شهید با حضور گسترده مردم انقلابی و سر دادن شعارهایی برگزار شد که عوامل رژیم پهلوی را به وحشت انداخت. پیکر پاک وی در گلزار شهدای حمزه رضا(ع) به خاک سپرده شد. روز هفتم شهادت وی با 12 بهمن و ورود تاریخی امام خمینی(ره) به کشور مصادف شد.

 

شهید محمد فرهادی

در مرداد ماه 1340 در روستای زیبای «زوارم» از توابع بخش مرکزی شیروان به دنیا آمد. شهید محمد فرهادی که عامل اصلی فقر و فلاکت مردم را دیکتاتوری و زورگویی رژیم حاکم می دانست، در بسیاری از تظاهرات علیه این رژیم ظالم شرکت می کرد.وی سرانجام در بیست و یکم بهمن ماه 57 در راهپیمایی علیه رژیم پهلوی در مقابل پایگاه نیروی هوایی تهران به فیض شهادت رسید.

 

شهید اسماعیل محمودی

در سال 1338 در اسفراین چشم به جهان گشود و در دوران جوانی برای کار و تلاش به بوشهر عزیمت کرد. شهید اسماعیل محمودی در 17 آبان ماه 57 در این شهر و در حالی که در تظاهرات خیابانی علیه رژیم طاغوتی پهلوی شرکت کرده بود، در پی شلیک گلوله توسط دژخیمان شاه به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

منبع: پرونده فرهنگی شهید، فرهنگ اعلام شهدا

 

منبع:وبلا

 

کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می باشد.استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلا مانع است.
طراحی ، تولید و پیاده سازی پرتال : شرکت توسعه فناوری اطلاعات اینتک