سرنوشت تیم ملی و جام جهانی بازهم به «منامه» گره خورد
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ تعداد بازدید: ۲۰۳
print

بعد از ۲۰ سال بار دیگر تیم ملی فوتبال ایران برای رسیدن به جام جهانی باید از خوانِ «منامه» بگذرد؛ اتفاقی که در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ رخ نداد اما دراگان اسکوچیچ دوست ندارد به سرنوشت میروسلاو بلاژویچ دچار شود.

سرنوشت تیم ملی و جام جهانی بازهم به «منامه» گره خورد

 به گزارش ایرنا، با اعلام AFC ادامه رقابت‌های مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین به واسطه شیوع ویروس کرونا باید به صورت متمرکز در یک کشور به انجام برسد. در همین راستا روز گذشته(جمعه) بود که اسامی کشورهای میزبان در هر یک از گروه‌های هشتگانه مشخص شد و در گروه ایران قرعه به نام بحرین افتاد.

فارغ از بحث‌های لجستیکی و کرونایی، مشخص بود بحرین به واسطه جایگاه نسبتا خوبی که در جدول گروه داشت و طبیعتا شانس قابل توجهی که برای رسیدن به دور نهایی انتخابی برای خودش متصور بود با استفاده از قدرت رییسِ AFC که دست بر قضا بحرینی است، بخت بالایی برای کسب میزبانی چهار بازی باقی‌مانده گروه خواهد داشت. اتفاقی که در نهایت رخ داد و شیخ سلمان، میزبانی را به تیم هلیو سوسا(سرمربی تیم ملی بحرین) هدیه کرد تا آنها بیش از پیش به صعود از گروه امیدوار باشند.

بندی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر تمام تیم‌های حاضر در یک گروه به میزبانِ انتخاب شده اعتراض کنند، کشور میزبان تغییر می‌کند اما بحثی که در این میان وجود دارد و باعث می‌شود تا به این راهکار امیدی نداشته باشیم این است که همه تیم‌های حاضر در گروه ما به میزبانی بحرین اعتراض نخواهند داشت. عراق، بدون تردید در جبهه ایران قرار نمی‌گیرد چرا که تیم ملی، جدی‌ترین رقیب آنهاست و یک دیدار رو در رو هم باید بین طرفین برگزار شود؛ در حالی که شاگردان سرچکو کاتانتس(سرمربی تیم ملی عراق) قرار نیست با بحرین دیداری داشته باشند و به جز بازی با ایران در روز آخر، ۲ دیدار راحت با هنگ‌کنگ و کامبوج برایشان در راه خواهد بود. دیدار با تیم اسکوچیچ در هوای گرم و شرجی منامه، بهترین اتفاق برای عراق است. پس آنها با این میزبانِ در نظر گرفته شده موافق و همسو هستند و با ما هم‌رای نخواهند بود.

به نظر می‌رسد رایزنی‌ها برای تغییر میزبان نمی‌تواند تغییری در وضعیت به وجود آمده داشته باشد. ملی‌پوشان باید خود را برای حدود ۲ هفته سخت و سرنوشت‌ساز در آب و هوای به شدت گرم بحرین آماده کنند. طبیعتا بحرینی‌ها نهایت استفاده خود را از شرایط میزبانی خواهند برد و به تیم اسکوچیچ سخت خواهند گرفت. چه بسا تا آن زمان حضور تماشاگران هم مجاز شود و بازی‌های تیم ملی در حضور هواداران بحرینی به انجام برسد.

بعد از حدود ۲۰ سال بار دیگر سرنوشت جهانی شدن تیم ملی فوتبال ایران در گروی شهر منامه قرار گرفته است. ۲۹ مهرماه سال ۱۳۸۰ بود که شاگردان میروسلاو بلاژویچ برای رسیدن به جام جهانی راهی منامه شدند و با نتیجه سه بر یک به این تیم باختند تا از صعود مستقیم به جام جهانی باز بمانند و سپس در پلی‌آف هم برابر ایرلند شکست خوردند و یکی از بهترین نسل‌های ما نتوانست بلیت ژاپن و کره را اوکی کند. حالا یک کروات دیگر باید خود را در شرایطی متفاوت مهیای این آزمون دشوار کند. باید دید او می‌تواند اتفاقات تلخ آن سال را به فراموشی بسپرد و سرِ آخر، این بار پرچم ایران باشد که بعد از پایان بازی با عراق به اهتزاز درمی‌آید یا ...

فعلا تیم ملی فوتبال ایران از یک بازی کمتر با ۶ امتیاز در رده سوم گروه سوم قرار دارد. ملی‌پوشان برای صعود بدون اما و اگر به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی می‌بایست هر چهار دیدار خود را با برد پشت سر بگذارند. البته که کسب ۱۰ امتیاز هم می‌تواند ما را به دور سوم برساند.

نظرات

 نام:
 *نظر:

کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می باشد.استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلا مانع است.
طراحی ، تولید و پیاده سازی پرتال : شرکت توسعه فناوری اطلاعات اینتک