«درس نامه رزق حلال» آثار روزی حلال و حرام بر زندگی
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ تعداد بازدید: ۲۸۰۹
print

کتاب«درس نامه رزق حلال» نوشته حجت الاسلام شیخ علی اصغر ملک احمدی برای نوبت اول در246 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه مطالعات کاربردی علوم و معارف اسلام مشهد منتشر شده است.در این کتاب می خوانیم کسب حلال، تأثیر مستقیمی در بهبود زندگی انسان دارد.

«درس نامه رزق حلال» آثار روزی حلال و حرام بر زندگی

 به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مسائل بسیار مهم که انسان و دیگر موجودات دائماً با آن سروکاردارند، مسئله رزق و روزی است. به قدری این مسئله برای انسان مهم است که با کوچکترین تغییر آن، حالات و روحیات او تغییر می یابد و تحولات مختلفی در زندگی اش پدیدار می شود. در میان مباحث رزق و روزی آنچه که از اهمیت والایی برخوردار است و بیشتر باید بدان توجه نمود، نخست ، مسئله رزاقیت پروردگار است و اینکه در جهان، رزاقی جز او وجود ندارد و دیگر مسئله شناخت درآمدهای مطلوب (حلال) و نامطلوب(حرام) است. کسب حلال، تأثیر مستقیمی در بهبود زندگی انسان دارد و آثار مطلوبی از آن حاصل می شود و در مقابل آن، کسب حرام است که تأثیر نامطلوب آن در زندگی انسان آشکار می گردد. بر همین اساس شناخت و درک مباحث رزق و روزی نیاز به توجه و بررسی دارد.

لازم به ذکر است که در بررسی همه جانبه مسئله رزق و روزی بسیاری از شبهات و ابهاماتی که مطرح شده و می شود نیز مرتفع خواهد شد. از این قبیل اگر خداوند عادل است چرا روزی همه را یکسان قرار نداد؟ اگر خدا روزی دهند همه موجودات است چرا افرادی در فقر به سر می برند؟ اگر روزی ها تقسیم شده، کار و تلاش چه معنا دارد؟ چگونه روزی کاهش و افزایش پیدا می کند؟ و سؤالاتی از این قبیل که در ذهن بسیاری از انسان ها وجود دارد. بر همین اساس بحث و دقت در این مسئله بسیار مهم بوده و تصورات غلطی که انسان از این مفاهیم در ذهن دارد باید تصحیح گردد.

در مجموعه حاضر سعی بر این بوده مطالب بر اساس آیات و روایات به شیوه ای ساده و روان مطرح شود تا عموم افراد از آن بهره مند گردند و ائمه محترم جماعات و سایر مربیان و خیر اندیشان که می خواهند این موضوع را سلسله وار تدریس و تبیین کنند، این مجموعه را نقطه آغازی برای کار خود و مطالب مطرح شده را به عنوان پیش فرض قرار دهند و از ذهن پویای خود استفاده کرده، مطالب و مسائل و مثال های متنوعی ضمیمه آن و برای مستمعان بیان نمایند.

مباحث کلی رزق، آثار رزق حرام و حلال، عوامل گرایش جامعه به حرام خواری در آمدهای نامطلوب و حرام کدامند؟، عوامل گشایش روزی، عوامل فقر و تنگدستی فصول پنجگانه این کتاب را تشکیل می دهند.

اهمیت بحث از رزق حلال و حرام، معنای رزق، روزی دهنده فقط خداست، اهمیت کار و تلاش، ضمانت روزی، حرام خواری، آثار حرام خواری، آثار روزی حلال، گرایش مردم به مال حرام، ربا، کم فروشی، گران فروشی و اجحاف، احتکار، غِشّ و تدلیس، عدم پرداخت زکات، عدم پرداخت خمس، حبس حقوق، رشوه، پارتی بازی، خوردن مال یتیم، فروش اعضای بدن، سقط جنین، عقیم کردن و مسدود کردن لوله های رحم، تراشیدن ریش،قمار، مجسمه سازی، غصب، شرکت های هرمی گلد کوئیست، گلد ماین، الماس، بیزینس، کارگشا، خرید و فروش آلات لهو، خرید و فروش چیزهایی که مصرفی دوگانه به صورت حلال و حرام دارد و مقصود در معامله جهت حرام آن است، خرید و فروش چیزهایی که باعث آزار، فساد و انحراف جامعه می شود، سحر و جادو، شعبده، کهانت، تسخیر، تنجیم و قیافه شناسی،، عوامل تنگی رزق از جمله موضوعات و مباحثی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.

کتاب«درس نامه رزق حلال» نوشته حجت الاسلام شیخ علی اصغر ملک احمدی برای نوبت اول بهار امسال در246 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه مطالعات کاربردی علوم و معارف اسلام مشهد منتشر شده است.

نظرات

 نام:
 *نظر:

کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می باشد.استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلا مانع است.
طراحی ، تولید و پیاده سازی پرتال : شرکت توسعه فناوری اطلاعات اینتک