رویت هلال ماه
۱۳۹۵/۰۴/۱۲ تعداد بازدید: ۱۹۵۴
print

کتاب رویت هلال به تالیف دکتر جمشید قنبری در سال 93 در کتاب فصل جمهوری اسلامی به عنوان کتاب شایسته انتخاب شده است.

رویت هلال ماه

 رویت هلال و مسایل مربوط به آن چه در زمینه های فقهی و چه در زمینه های علمی همواره مورد توجه دانشمندان و فقهای اسلامی و حتی دیگر دانشمندان جهان بوده است. در کشور اسلامی عزیزمان به دلیل حضور فقها و دانشمندان مطرح در این زمینه و نیز اهمیت رویت هلال ماه به سبب نقشی که در تعیین آغاز و پایان ماه های قمری دارد، استهلال از اهمیت بسزایی بر خوردار است. با توجه به گسترش علاقه ی روز افزون اقشار مختلف جامعه به موضوع رویت هلال، در کتاب حاضر سعی بر آن شده است که مفاهیم و مبانی ابتدایی به کوتاه ترین و ساده ترین شیوه بیان شوند تا خواننده بتواند با فرایند استهلال از دیدگاه علمی آشنایی یابد.

فصل اول به حرکت ماه در فضا و شکل گیری اهله ی آن می پردازد. در فصل دوم با سیستم های مختصات نجومی مورد نیاز آشنا می شویم. در فصل سوم به بررسی پارامترهای موثر در رویت پذیری هلال اختصاص یافته است. معیارهای رویت پذیری هلال، از گذشته تا زمان حال در فصل چهارم بیان شده اند. عوامل موثر در شکل گیری هلال و نحوه ی یافتن آن با استفاده از ابزار نوری، اهم مطالب فصل پنجم را به خود اختصاص داده اند. فصل ششم نیز یکی از مهم ترین پارامترهای موثر در رویت پذیری هلال، یعنی درصد روشنایی را کمی بیشتر مورد بررسی قرار می دهد. در ضمیمه ی کتاب، وضعیت رویت پذیری هلال ماه های رمضان و شوال 1435 ه.ق تا 1440 ه.ق از نظر علمی، در اختیار خواننده قرار گرفته است.

 
نظرات

 نام:
 *نظر:

کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می باشد.استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلا مانع است.
طراحی ، تولید و پیاده سازی پرتال : شرکت توسعه فناوری اطلاعات اینتک