ماموریت ویژه رستمی در ازبکستان
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ تعداد بازدید: ۳۴۳
print

«کیانوش رستمی» ملی‌پوش دسته ۹۶ کیلوگرم ایران برای کسب امتیازات کامل مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان به حربه کاهش وزن روی آورده و در تاشکند یکی از نمایندگان ایران در دسته ۸۹ کیلوگرم به شمار می‌رود تا همچنان امید به کسب سهمیه المپیک توکیو را داشته باشد.

ماموریت ویژه رستمی در ازبکستان

 به گزارش ایرنا، لیست نهایی نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا اعلام شد که در آن ۲ نکته ویژه وجود داشت. نکته نخست غیبت علی هاشمی ملی‌پوش دسته ۱۰۹ کیلوگرم بود که بنا به اعلام فدراسیون وزنه‌برداری وی در رکوردگیری نتوانست حد نصاب لازم را کسب کند و از سوی کادر فنی کنار گذاشته شد. هاشمی در صورت اعزام به ازبکستان می‌توانست با کسب یک عنوان، سهمیه المپیک خود را قطعی کند و به همراه علی داودی نماینده وزنه‌برداری ایران در بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان باشد اما افت رکورد در نهایت وی را از پرواز ازبکستان پیاده کرد.

اما نکته دوم لیست اعلامی تیم ملی تغییر وزن مجدد کیانوش رستمی بود. رستمی که در سال ۲۰۱۶ توانسته بود مدال طلای المپیک در دسته ۸۵ کیلوگرم را به نام خود ضرب کند با تغییرات فدراسیون جهانی و حذف دسته ۸۵ از المپیک در تصمیمی عجیب به دسته ۹۶ کیلوگرم آمد تا رقیب جدی برای سهراب مرادی از ایران ، تیان تائو از چین و فارس ابراهیم الباخ قطری باشد. اما ورود وی به این دسته با ناکامی گره خورده بود و وی نتوانست عنوان چشمگیری را کسب کند و اوت در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۹ جهان و مسابقات جام فجر در سال ۱۳۹۸ موجب شد تا بسیاری وی را حذف شده از توکیو بدانند اما کیانوش با تلاش مثال زدنی همچنان به دنبال رزرو بلیط سرزمین آفتاب است و در این زمینه راهبرد دیگری را در دستور کار قرار داده است.

یکی از مهمترین راهبردهای کیانوش که در چند ماه اخیر از آن صحبت به میان آمد تغییر وزن و رقابت در دسته ۸۹ کیلوگرم بود. رستمی قرار است در ازبکستان در این دسته با حریفان رقابت کند تا امتیاز نهایی آن برای دسته ۹۶ کیلوگرم استفاده کند. در این دسته علی میری نماینده ایران است و امید نخست کسب مدال به شمار می رود. حال با تایید این خبر و اعلام لیست تیم ملی، رستمی در چند ماه آینده ماموریت ویژه‌ای را در دستور کار دارد. او اگر بتواند در این مسابقات امتیاز لازم را کسب و به مدال برسد و در مسابقات گزینشی کلمبیا نیز امتیاز لازم را به دست آورد آن زمان رقابت وی با سهراب مرادی وارد فاز جدیدی خواهد شد و از تهران تا توکیو ادامه خواهد داشت تا در نهایت یکی از این ۲ قهرمان به عنوان نماینده ایران به توکیو برود.

البته شرط اصلی این رقابت نتیجه گیری مرادی و رستمی در ازبکستان است و اگر آنان نتوانند حداکثر امتیاز را کسب کنند بدون شک وداع زودهنگامی با المپیک خواهند داشت. هر چند که برخی از اخبار حکایت از بازگشت قدرتمند سهراب مرادی دارد اما او در این مسابقات باید حد نصاب بالاتر از ۴۱۰ کیلوگرم را به ثبت برساند. او پیش از این در دسته ۹۶ کیلوگرم رکورددار جهان به شمار می رفت. وی در این دسته و در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ عشق آباد با ثبت ۱۸۶ کیلوگرم در یک ضرب ۲۳۰ کیلوگرم در دوضرب توانست تمام رکوردهای موجود را از آن خود کند. البته تیان تائو از کشور چین تابستان سال ۱۳۹۷ رکورد دوضرب این دسته را به صورت غیر رسمی از آن خود کند. وی ۲۳۱ کیلوگرم را مهار کرد.

رستمی در خردادماه سال ۱۳۹۸ به خاطر مهار وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی در یک ضرب از ناحیه کتف مصدوم و در حدود یکسال از میادین دور بود و امتیازات مهی در گزینشی های المپیک را از دست داد. مرادی برای عمل جراحی به آلمان اعزام شد تا اقدامات لازم برای مداوای او انجام شود. او حتی در لیگ وزنه برداری سال ۱۳۹۹ شرکت نکرد تا با آمادگی کامل به تاشکند برود.

در سوی دیگر رقابت، رستمی اکنون ۲۷۰۶ امتیاز را کسب کرده و فاصله زیادی تا هشت نفر برتر جهان در دسته ۹۶ کیلوگرم دارد. در این دسته هشت نفر برتر و نفرات اصلی قاره‌ها جواز حضور در المپیک توکیو را کسب خواهند کرد. تمام تلاش رستمی و مرادی آن است که عنوان برترین وزنه‌بردار قاره را کسب کنند اما در این راه نیز رقیب بزرگی از قزاقستان دارند. به نظر می‌رسد که تغییر وزنه آخرین حربه رستمی برای رسیدن به توکیو است و هنوز مشخص نیست وی برای این کار از کدام کارشناس یا بزرگ ورزش ایران مشورت گرفته است. البته رستمی اگر سال ۲۰۱۷ کاهش وزن را در دستور کار قرار می داد و آن را به چهار سال بعد موکول نمی کرد اکنون یکی از نفرات دسته ۸۱ کیلوگرم بود. دسته ۸۱ یکی از دسته های المپیکی به شمار می‌رود.

مسابقات قهرمانی آسیا از ۲۷ فروردین ماه در شهر تاشکند ازبکستان برگزار می شود و یکی از گزینشی های المپیک با درجه طلایی محسوب می شود. ملی پوشان وزنه برداری کشورمان روز ۲۹ فروردین ماه جاری با پرواز مستقیم راهی تاشکند محل برگزاری مسابقات خواهند شد.

نفرات زیر با از سوی کادر فنی برای مسابقات ازبکستان اعزام خواهند شد.
وزن ۶۱ کیلوگرم: حافظ قشقایی
وزن ۷۳ کیلوگرم: میر مصطفی جوادی
وزن ۸۱ کیلوگرم حسین سلطانی
وزن ۸۹ کیلوگرم علی میری
وزن ۸۹ کیلوگرم: کیانوش رستمی
وزن ۹۶ کیلوگرم: سهراب مرادی
وزن ۱۰۲ کیلو گرم: رسول معتمدی
وزن ۱۰۲ کیلوگرم: رضا دهدار
وزن ۱۰۹ کیلوگرم: کیا قدمی
وزن به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم: علی داودی

نظرات

 نام:
 *نظر:

کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می باشد.استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلا مانع است.
طراحی ، تولید و پیاده سازی پرتال : شرکت توسعه فناوری اطلاعات اینتک