شهر علم در بستر فضای مجازی ایجاد می‌شود
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ تعداد بازدید: ۱۵۷
print

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک برنامه اختصاصی برای هر یک از حوزه ‌های آموزش عالی، ‌وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی می شود که با مجموعه آنها یک شهر علم در بستر مجازی ایجاد می شود.

شهر علم در بستر فضای مجازی ایجاد می‌شود

 به گزارش روز یکشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در پنجمین نشست تخصصی چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و یاد دهی الکترونیکی در ایران که به صورت مجازی برگزار شد،  اظهار داشت: تنهایی‌های ناشی از ظهور خانواده‌های طلاق، خانواده‌های تک سرپرست، کهن سالان، جوانان جدا شده از خانواده به خصوص در گروه سنی به اصطلاح ضد که خارج از هنجار ارزشی گذشته زندگی می‌کنند و در سنین ۱۸ تا ۲۲ سال قرار دارند.

وی افزود: در این مسیر تشویق به فرزند آوری و حتی بازگشت به نظام خانواده گسترده اهمیت جدی دارد. تنهایی در سطحی تبدیل به یک بیماری ذهنی و شناختی می‌شود که جزو پدیده‌های جدید ناشی از ارتباطات از راه دور مثل خرید الکترونیک، آموزش الکترونیک و الکترونیک است.

 استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از اولویت های مهم در تحول آموزش این است که از آموزش مخاطب محور به آموزش کاربر محور منتقل شویم که در آن کاربر از یک تولید کننده صرف تبدیل به یک کنشگر فعال شده است.

وی افزود: در نگاه به بستر فضای مجازی باید بر رویکرد دو فضایی تأکید داشت و توجه کرد که نگاه تک بعدی به فضای مجازی و تلاش برای اتصال همه موارد به این فضا، دچار اشکال می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ در این شورا این موضوع در دستور کار قرار دارد تا برای هر یک از حوزه ‌های آموزش عالی، ‌وزارت بهداشت، آموزش و پرورش همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان یک پلتفرم اختصاصی تعبیه کنیم که اجتماع آنها برای ایجاد یک شهر علم در بستر مجازی مفید واقع خواهد شد.

کرسی های فضای مجازی در دانشگاه تهران

استاد دانشگاه تهران درباره کرسی های فضای مجازی در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: کرسی فرهنگ و فضای مجازی و کرسی دو فضایی شدن جهان را در دانشگاه تهران بر رویکرد جدیدی معطوف کرده ‌ایم که در آن جهان مجازی را ادامه جهان واقعیت تلقی می ‌کند.

وی افزود:‌ جهان مجازی در حال حاضر در سطح پنجم وب تعریف شده که با اصطلاح Extended reality یا واقعیت گسترده مطرح می ‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با یادآوری این که با توسعه سریع بستر وب، حوزه واقعیت یکپارچه را در این بستر تجربه می ‌کنیم، ‌ تأکید کرد:‌ این سطح از توسعه به جایگاهی می ‌رسد که تمام دارایی‌هایی جهان فیزیکی قابلیت انتقال به جهان مجازی پیدا کند، به گونه‌ای که حس تفاوت میان آن ۲ برای بشر چندان ملموس نباشد.

عاملی ادامه داد:‌ به واسطه وب تلاش شد قابلیت ‌هایی که در عالم واقع و از طریق دریچه چشم برای بشر محسوس و قابل درک است، در فضای مجازی بازنمایی شود.

وی تصریح کرد: در کرسی فرهنگ و فضای مجازی تلاش بر این است که در درجه اول مقوله شناخت تقویت شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون وب‌سایت در جهان داریم، این امر بیش از آنکه نشان دهنده توسعه یافتگی باشد، حاکی از نشناختن است.

تعداد کاربران شبکه شاد

عاملی با تأکید بر این که مناسب بود بستر نظام آموزشی کشور تحت یک پلتفرم واحدی قرار می‌ گرفت، یادآور شد:‌ سامانه آموزشی شاد تبدیل به یک پلتفرم شد، چنانکه در لحظه و به طور همزمان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر بدان متصل شده و ۱۶ میلیون کاربر عضو مرتبط دارد.

وی همچنین گفت: این پلتفرم توانست محتوای کتب درسی مدارس را در بستر وب تنظیم کند، از سوی دیگر یک شبکه ارتباطی همچنین یک شبکه رسانه‌ای آموزشی است.

دییر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: شبکه‌ای مثل شاد موجب تامین عدالت آموزشی خواهد شد، همچنین فاصله کیفیت آموزش را به دلیل سطح متفاوت معلمان کم می‌کند و بهترین کیفیت آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

عاملی با طرح این مسأله که آموزش عالی کشور نیازمند تعریف پلتفرم آموزشی واحدی است، خاطرنشان کرد: آموزش عالی در حال حاضر با حدود ۸۵ الی ۹۰ هزار هیأت علمی در رشته ‌های گوناگون علمی، افراد برجسته‌ای در خود دارد که متعلق به علاقه ‌مندان به آن حوزه است و با تمرکز بر بستر مدیریت واحد آموزشی در فضای آموزشی عالی، این امکان وجود داشت قدرت علم و فناوری بالایی به دست آورد.

وی افزود:‌ آموزش و پرورش با ایجاد این پلتفرم ظرفیت گسترده‌ای پیدا کرد که به دنبال آن دانش‌آموزان و معلمان توانستند با قابلیت‌های جدیدی مواجه شوند. هر چند این بستر هنوز با چالش‌هایی همچون چگونگی برگزاری امتحانات و مواردی از این قبیل همراه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در محیط آموزشی جدید باید به دنبال پلتفرم یکپارچه قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود موثرتر استفاده کنیم.

منطق استفاده از فضای مجازی

وی افزود:‌ منطق استفاده از فضای مجازی فقط این نیست که بر روی قدرت مجازی شدن تمرکز کنیم و تلاش داشته باشیم همه چیز مجازی شود، بلکه برخی موارد از جمله امور مرتبط با تقویت خانواده و  ارتباطات انسانی باید در محیط جغرافیای قبلی خود باقی بماند؛ چنانکه امروز در همه کشورهای پیشرفته دنیا مسأله تنهایی در غوغا سالار زندگی شلوغ شهری یک امر جدی است به گونه‌ای که کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و انگلیس مجبور به تاسیس وزارت تنهایی شده اند.

نظرات

 نام:
 *نظر:

کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می باشد.استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلا مانع است.
طراحی ، تولید و پیاده سازی پرتال : شرکت توسعه فناوری اطلاعات اینتک