روایت تحلیلگران عرب از پیشتازی ایران در ساخت واکسن کرونا
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ تعداد بازدید: ۷۸
print

تولید و تزریق انسانی واکسن ایرانی کرونا در کانون توجه تحلیلگران رسانه‌های عرب زبان و فعالان عربی شبکه اجتماعی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که بسیاری از آنها در توئیتر و فیس بوک عربی با ایجاد جریان هشتک «اللقاح الایرانی»، هوش، ذکاوت، اعتماد به نفس ایرانی‌ها را ستودند.

روایت تحلیلگران عرب از پیشتازی ایران در ساخت واکسن کرونا

 کووید 19، که نخستین بار در شهر ووهان چین پدیدار شد، در مدت چند ماه از دشمنی ناشناخته به نگرانی جهانی تبدیل شد. این مساله دنیا  را بر آن داشت تا در زمینه ساخت داروی مقابله‌ای با آن تلاش کند. پزشکان و محققان کشور ما نیز در شرایط تحریم و با وجود سختی‌های بسیار توانستند تلاش های خود در ساخت واکسن را  به مرحله آزمایش انسانی برسانند. دکتر سید «حامد حسینی» مسوول تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کرونا در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) ۱۵ دی ماه اعلام کرد وضعیت جسمانی ۳ داوطلب اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا خوب است. وی گفت طبق مجوز کتبی که از کمیته ایمنی گرفته‌ایم این هفته مجاز هستیم روی چهار داوطلب دیگر این واکسن را تزریق کنیم. این اظهارات مسوول تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کرونا در حالی است که روز سه شنبه ۹ دی ماه نخستین تزریق انسانی واکسن ایرانی کرونا در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام «کُوو ایران برکت» با حضور «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد. «طیبه مخبر» فرزند «محمد مخبر» رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، «علی عسگری» معاون اجتماعی ستاد اجرایی و مهندس «خلیلی» مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیر مجموعه این ستاد نخستین داوطلبان دریافت این واکسن بودند. این عملیات با موفقیت و بدون هیچ‌گونه علایمی نظیر شوک و تب پشت سر گذاشته شد. به طوری که حامد حسینی مسوول تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کرونا در اظهارات اخیر خود درباره وضعیت جسمانی و سلامت این سه داوطلبی که هفته گذشته واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان امام در فاز نخست به آنها تزریق شد گفت حال سه داوطلب نخست خوب و آنان با خونگیری پایان روز هفتم خود راهی منزل خواهند شد. خبر تولید و تزریق واکسن ایرانی در رسانه‌های عربی و همچنین شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و فیس‌بوک بازتاب گسترده‌ای داشت.

 پیشتازی ایران در تولید واکسن ضد کرونا

گزارشگر تارنمای «العهد» لبنان نخستین آزمایش واکسن ایرانی ضد کرونا را در کانون توجه قرار داد و ایران را در میان کشورهای آسیایی در این زمینه سرآمد و پیشتاز به شمار آورد. این تارنما به نقل از سعید نمکی وزیر بهداشت و آموزش پزشکی نوشت: این واکسن پس از تلاش‌های مداوم دانشمندان ایرانی تولید شده است.  

رادیو «نور» لبنان هم در گزارشی با انتشار خبر تزریق واکسن ایرانی ضد کرونا بر روی داوطلبان نوشت: ایران در زمینه تولید واکسن کرونا در میان کشورهای آسیا و منطقه سر آمده است و واکسن ایرانی همه مراحل سخت را پشت سر گذاشته و به مرحله تست انسانی رسیده است.

خبرنگار صفحه عربی خبرگزاری «روسیا الیوم» هم در گزارشی با عنوان «ایران؛ نخستین واکسن تولید بومی کرونا را رونمایی کرد» به موفقیت ایران در تولید داروی کرونا پرداخت و نوشت: ایران تست انسانی واکسن کرونای تولید داخلی را بر روی افراد داوطلب آغاز کرد.

گزارشگر صفحه عربی تارنمای «فرانس ۲۴» هم در پوشش خبر مربوط به تست واکسن ایرانی کرونا آورد: ایران از روز سه شنبه هفته گذشته مرحله نخست تست بالینی واکسن ضد کرونا را که در داخل تولید شده، آغاز کرد.

تارنمای «فلسطین اونلاین» هم در گزارشی با عنوان «اجرای نخستین تست انسانی واکسن کرونا در ایران» بر روی طیبه مخبر نوشت این واکسن تا کنونی هیچ عوارضی نداشته است.

گزارشگر روزنامه «الیوم السابع» مصر نوشت: ایران نخستین تزریق انسانی واکسن داخلی ضد کرونا را انجام داد. این واکسن با وجود تحریم‌ها به ایران برای شکست کرونا کمک خواهد کرد. نخستین کسانی که داوطلب ترزیق این واکسن بودند مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام و فرزند آنها بود. این موضوع سبب شده است که اعتمادها به این دارو افزایش یابد.

نشریه «عمان» هم با پوشش خبر تست انسانی واکسن کرونا در ایران نوشت: این واکسن در شرایط تحریم که قدرت ایران برای واردات واکسن کم شده است به این کشور کمک خواهد کرد تا ویروس کرونا را مهار کند.

 سیاه نمایی رسانه ‌های سعودی و اماراتی

در حالی که بیشتر رسانه‌های عربی با پوشش خبر تولید و تزریق واکسن ایرانی ضد کرونا، موفقیت ایران در این زمینه به ویژه در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا را در کانون توجه قرار دادند «حنین جابر» گزارشگر روزنامه «الاتحاد» امارات تلاش کرد موفقیت ایران در این زمینه را کم رنگ جلوه دهد. او در گزارشی با عنوان «ایران کشوری خارج از سیاره» آورد در حالی که جهان شاهد گسترش نسل جدیدی از کرونا است ایران ادعا می‌کند که واکسن بومی کرونا را تولید کرده و به آن هم افتخار می‌کند.

شبکه خبری «العربیه» عربستان هم که همواره همسو با نظام این کشور در انتشار اخبار خود سیاست ضد ایرانی را دنبال می‌کند تلاش کرد موضوع تولید واکسن ایرانی را کم‌رنگ جلوه دهد و در بخشی از گزارش خود ادعاهای روزنامه اماراتی را تکرار کرد.

نگاه مثبت کاربران عرب زبان شبکه اجتماعی به تولید واکسن ایرانی

در حالی که برخی از رسانه‌های سعودی و اماراتی تلاش کردند تولید واکسن ایرانی ضد کرونا را کم‌رنگ جلوه دهد، اما در این میان کاربران عرب ‌زبان شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس بوک با کنار گذاشتن هرگونه حب و بغضی این موفقیت ایرانی‌ها را ستودند.

«محمد صالح صدقیان» مدیر مرکز مطالعات «عربی» ایرانی و پژوهشگر مسایل سیاسی در صفحه  توئیتر  عربی خود نوشت: با چشم‌پوشی از هرگونه احساسات‌ ملی و مذهبی آزمایش داروی کرونا بر روی انسان در ایران دستاورد بزرگی برای امت اسلامی، کشورهای در حال توسعه و قاره آسیا است. مردم اگر بخواهند می‌توانند به قافله علم و پیشرفت ملحق شوند. شعار «ما می‌توانیم» باید در عرصه‌های علم و آزمایشگاه‌ها سرداده شود.

کار بر دیگری به نام «محمد الرباح» در صفحه توئیتر خود آورد: هر کشور در حال توسعه در تولید علوم، صنعت، فناوری‌های حساس، دارو و واکسن توانا نیست. زیرا کشورهای پیشرفته و غرب مانع از رسیدن این کشورها به هرگونه تجربه و پیشرفت می‌شوند. تنها کشورهایی قادر به تولید هستند که بر جوانان دانشمند و نخبه خود اعتماد کنند و اکنون دیده می‌شود جوانان ایران در زمینه پزشکی پیشتاز هستند و این یک واقعیت است.

در توئیت کاربری دیگر به نام «faddi jouni»  آمده است: به سوی شرق نگاه کنید. به زودی واکسن ایرانی در دسترس قرار خواهد گرفت. مردمی که برای خود احترام و ارزش قائل شود به چنین پیشرفتی دست خواهد یافت. این موفقیت در حالی است که کشورهای عربی به دنبال چین، روسیه و آمریکا هستند و غربی‌ها از آنان باج‌ خواهی می‌کنند، اما خداوند به مردم ایران، هوش، ذکاوت و اعتماد به نفس و عزت و علم داده است.

کاربری به نام «فرح» در صفحه  خود نوشت: من نخستین کسی هستم که دوست دارم به واکسن ایرانی دست یابم و آن را بخرم.

«حسین الربیعی» در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: شکوه، عظمت و بزرگواری از آن ایران و انقلاب اسلامی است.

کاربری به نام «الاهوازی» در صفحه خود توئیت زد : کسانی که تولید داروی واکسن ایرانی را به تمسخر گرفته‌اند این موضوع را فراموش کرده‌اند که ایران همان کشوری است که ماهواره به فضا پرتاب کرده است و موشک‌های بالستیک دارد. مشکل آن است که برای اثبات راست بودن این خبر باید صاحبِ خبر دارای چشم آبی و موی بور باشد. کسانی که داروی ایرانی را به تمسخر گرفته‌اند هنگامی که در آینده روزنامه‌های «نیویورک تایمز» و «گاردین» از موفقیت این واکسن ایرانی سخن به میان خواهند آورد خفه خواهند شد.

در صفحه توئیتر کاربری به نام «ابوعلی خلیل» می خوانیم: تنها به واکسن ایرانی اعتماد دارم. زیرا هدف اصلی ایرانی‌ها برخلاف غربی‌ها و آمریکا آن است که به مردم آسیب نرسانند.  همچنی کاربری دیگر به نام «s.k.» نوشت: از واکسن ایرانی استفاده خواهم کرد و هرگز واکسن آمریکایی نخواهم گرفت. هرچه دامنه تحریم‌ها علیه ایران گسترده‌تر می‌شود ابتکارات و اختراعات ایران بیشتر می‌شود و ایران بیشتر پیشرفت می‌کند. ای خردمندان از این پیشرفت ایران درس عبرت بگیرید. به زودی داروی ایرانی را خواهد دید. کاربری به نام «مریم» نیز نوشت: مهم این است که تولید کنندگان این دارو نخست آن را بر روی خود آزمایش کردند و این نشان می‌دهد که آنها به تولید و کار خود اعتماد دارند.

کابری به نام «حسن أبوردینة الاشعری» نوشت: از خداوند می‌خواهیم که واکسن ایرانی بر واکسن کسانی که(شیطان بزرگ) این ویروس را درست کردند و در جهان آن را گسترش دادند، بهتر باشد. «راضی الموسوی» نیز که در پروفایل توئیترخود تصویری از سردار حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهندی المهندس» درج کرده بود، نوشت: انشاء الله واکسن ایرانی زره محکم اسلامی و محمدی در برابر کرونا و بیماری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بیماری تبعیت از وهابیت وصهیونیسم خواهد شد.

همچنین کاربری به نام « Jaffar Haji» در صفحه کاربری خود درتوئیتر نوشت: باید بر مردم متمدن ایران به خاطر تولید واکسن کرونا آفرین گفت. ایرانی‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کردند و به دشمنان خود و در راس آنها آمریکا، رژیم اسرائیل و کشورهای عربی برتری و شایستگی خود را در همه عرصه‌ها ثابت کردند و اکنون در شرایطی از واکسن تولید ایران رونمایی می‌شود که ما به مردم و نظام ایران به خاطر این دستاورد بزرگ تبریک می‌گوییم و از خداوند می‌خواهیم که این واکسن از داروهای سازندگان این ویروس به ویژه آمریکا به عنوان شیطان بزرگ بهتر باشد.

کاربری به نام «رامی امین» در صفحه فیس بوک خود نوشت: واکسن ایرانی می‌تواند به انسان شرافت و عزت دهد.  «لاماسو بِت عاشور» نیز در صفحه فیس بوک خود نوشت: قاره آمریکا و اروپا آماده‌اند که به محض اینکه واکسن ایرانی وارد بازارهای جهانی شد آن را بخرند.

«حازم کلاس» روزنامه نگار و خبرنگار شبکه «المیادین» لبنان هم در صفحه فیس بوک خود نوشت: پس از اینکه واکسن ایران به مرحله تولید انبوه برسد آن را خواهم گرفت. تولید این واکسن در شرایطی که ایران در تحریم به سر می‌برد موضوع مهم و قابل تاملی است. با دستان جمهوری اسلامی روح و جسم شفا می‌یابد و خداوند ایرانی‌ها را موفق گرداند.

  • - منبع: تهران - ایرنا
نظرات

 نام:
 *نظر:

کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می باشد.استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلا مانع است.
طراحی ، تولید و پیاده سازی پرتال : شرکت توسعه فناوری اطلاعات اینتک