چه کسانی دچار خشم الهی می‌شوند؟
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ تعداد بازدید: ۶۹۳
print

یک مدرس دانشگاه گفت: کسانی که گناه می‌کنند و مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید و زندگی راحتی نیز دارند، افرادی هستند که دچار خشم الهی شده‌اند.

چه کسانی دچار خشم الهی می‌شوند؟

 پیامبر اکرم (ص) در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ لاتُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لاتَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضا لِلْبَلایا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِک یا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ. خدایا مرا در این ماه بر لغزش ها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان.

حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در اولین فراز دعای روز چهاردهم از خدا می خواهیم به خاطر لغزش هایی که انجام می دهیم ما را مواخذه نکند و ما را مورد عفو و بخشش قرار دهد. انسان به دلیل داشتن هوای نفس، جهل ونادانی، صفت های رذیله و امثال آن، همواره در معرض خطا و گناه است. این مساله که لطف خدا شامل حال انسان شود و خدا گناهان او را بیامرزد و به خاطر لغزش ها او را مجازات نکند، یکی از بزرگترین نعمت های الهی برای انسان است.

 گاهی اوقات انسان مرتکب خطایی می شود و سپس متوجه خطای خود می شود و به استغفار می پردازد اما گاهی انسان متوجه اشتباه خود نمی شود. آنچه در این دعا از خدا طلب می کنیم این است که هر دو نوع گناه ما را عفو کند و ما را به خاطر گناهانمان مجازات نکند. خدایی که به انسان توفیق روزه داری و دعا و مناجات می دهد در واقع زمینه های بخشش گناه را برای  او فراهم می آورد.

این حافظ قرآن کریم ادامه داد: گاهی مجازات های الهی آشکار است و انسان را متنبه می کند اما گاهی آن قدر این مجازات ها پنهان است که انسان متوجه مجازات نمی شود و گمان می کند کارهای او درست است در حالی که این امر، نوعی مجازات الهی است، کما اینکه ممکن است لذت بردن از گناه خود یکی از مجازات های الهی باشد.

وی با اشاره به آیه سوم سوره حجر گفت: کسانی که گناه می کنند و مشکلی برای آنها پیش نمی آید و زندگی راحتی دارند، افرادی هستند که دچار خشم الهی می شوند و مشمول این آیه شریفه هستند که «ذرهم یاکلو و یتمتعوا و یلههم الامل فسوف یعلمون» یعنی بگذار آنها بخورند و بهره گیرند و آرزوها آنان را غافل سازد ولی به‌زودی خواهند فهمید.

در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم ما را از انجام گناه و خطا بازدارد. گناه یکی از بزرگترین موانع برای پیشرفت معنوی انسان است. گناهان ظاهری و باطنی باعث می شود انسان توفیق انجام کار خیر را از دست بدهد و باطنش به خباثت و آلودگی برسد.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات توفیق الهی نصیب انسان می شود و خدا به روش های مختلف مانع انجام گناه می شود. مانند آنچه برای حضرت یوسف اتفاق افتاد و خدا فرمود «کذلک لنصرف عنه السوء و الفحشا» یعنی ما گناه را از یوسف برداشتیم. اینکه خدا به انسان در ترک گناه کمک کند توفیق و عنایت بزرگی است که فرد را به مراتب بالای انسانی می رساند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: در این دعا از خدا می خواهیم هر گاه از روی جهل و بی خبری گرفتار هوای نفس و گناه شدیم، توفیقش را شامل حال ما کند و ما را از ارتکاب به گناه بازدارد. ماه رمضان بهترین فرصت برای ترک گناه و بندگی خداست و دعاهای وارد شده در این ماه بهترین خواسته ها را برای ما به ارمغان می آورد.

در سومین فراز از خدا می خواهیم آفات و بلایای طبیعی و غیر طبیعی را از ما دور بدارد. زندگی انسان در این دنیای مادی در معرض انواع خطر ها و آسیب هاست. از فقر و بیماری گرفته تا بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و امثال آن. از انسان های شرور تا مال و فرزندی که می تواند گریبان انسان را بگیرد بلایایی است که همواره پیرامون ما وجوددارد و هر لحظه ممکن است یکی از آنها انسان را گرفتار نماید.

شاه فضل افزود: کسانی که با وضعیت بدن انسان آشنایی دارند، می دانند هزاران هزار خطر در هر لحظه، بدن انسان را تهدید می کند به گونه ای که مثلا با بسته شدن یک رگ در مغز، جان انسان به خطر می افتد و با مثلا به هم ریختن نظم تولید آنزیم های بدن انسان مشکلات عدیده ای برای فرد به وجود می آورد. اینها نمونه ای از خطرهای فراوانی است که پیرامون انسان وجود دارد و ما در این دعا توفیق نجات از آنها را از خدا می خواهیم. در پایان دعا نیز خدا را به مقام عزت و شکست ناپذیریش قسم می دهیم و از او می خواهیم به مسلمین جهان عزت عنایت بفرماید.

نظرات

 نام:
 *نظر:

کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می باشد.استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلا مانع است.
طراحی ، تولید و پیاده سازی پرتال : شرکت توسعه فناوری اطلاعات اینتک