خانه‌های قرآن؛ مکانی برای تعالی روح انسان
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ تعداد بازدید: ۸۹
print

مدیر خانه قرآن شهید نیکوکار روستای بام شهرستان اسفراین گفت: هدف اصلی ما در خانه قرآن پرورش دانش آموزان مستعد و علاقمند به آموزه‌های قرآنی از جمله حفظ، قرائت قرآن و... در کنار پرداختن به کلاس‌های ورزشی و علمی است.

 حسن حداد، مدیر خانه قرآن شهید نیکوکار روستای بام از توابع شهرستان اسفراین، در گفت‌و گو با ایکنا در خصوص فعالیت‌ها و تأثیر این خانه قرآن در روستا اظهار کرد: تمامی دانش آموزان این روستا به این مکان آمده‌اند و این مکان توانسته با جذب اکثریت دانش آموزان به عنوان یک مرکز فعال فرهنگی در منطقه بام شناخته شود.

وی ادامه داد: این خانه قرآن در سال ۸۷ با حضور روحانی مستقر روستای بام، حجت‌الاسلام فرخ نژاد شروع به کار کرد اولین اقدام وی جذب تعدادی دانش آموز در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) بود که رفته رفته با گسترش فعالیت قرآنی در روستای بام و حمایت‌های خوب خانواده‌ها و کسب مقام در مسابقات استانی و شهرستانی توسط دانش آموزان، وی به فکر ساخت مکانی مستقل برای فراگیری فعالیت‌های قرآنی افتاد و سرانجام با اهداء زمین وقفی حاج غلام علی خان صفایی و با کمک ۱۲۰ میلیون تومانی خیرین و دولت که (۴۰ میلیون ازاین مبلغ کمک دولت بود و مابقی خیرین) این خانه قرآن در سال ۹۱ افتتاح شد.

وی در ادامه به بیان برخی از فعالیت‌های شاخص این خانه قرآن پرداخت و گفت: اولویت اصلی خانه قرآن حفظ قرآن کریم است که در این زمینه خیلی کار شده و با کسب مقام‌های استانی، شهرستانی و حتی کشوری این فعالیت‌ها ادامه دارد و هم اکنون دو نفر حافظ کل قرآن کریم در این خانه قرآن فعالیت می‌کنند که خانم قاسم‌زاده و خانم عشقی هستند.

حداد با بیان اینکه از حافظ کل قرآن تا حافظ ۲۰ جزء، ۱۰ جزء و ۵ جزء در این خانه قرآن فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: خانه قرآن شهید نیکوکار در روستای بام به عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی شناخته شده است و برنامه‌های فرهنگی سپاه، بسیج، دهیاری و یا ارگان‌های دیگر در این مکان با همکاری یکدیگر انجام می‌شود. به خاطر ارتباط خوب خانه قرآن با این مراکز سعی شده در مناسبت‌های مختلف از این مراکز کمک گرفته شود.

مدیر خانه قرآن شهید نیکوکار روستای بام شهرستان اسفراین با اشاره به اینکه یکی دیگر از فعالیت‌های خانه قرآن برگزاری کلاس‌های تابستانی به صورت سالانه است که این کلاس‌ها متمرکز و با کیفیت بالا برگزار می‌شود، افزود: برگزاری کلاس حفظ قرآن، رو خوانی و روانخوانی، ترتیل، ریاضی، زبان خارجه، چرتکه، ورزشی و برنامه‌های تفریحی و زیارتی اردو درون استانی و خارج از استان مثل قم، شیراز و مشهد از جمله فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی این خانه قرآن است.

حداد در رابطه با استقبال از کلاس‌های خانه قرآن، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال از برنامه‌های این خانه قرآن به کارگیری مربیان توانمند است که با حداقل هزینه برای آموزش فراگیران در این خانه قرآن حضور پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در خانه قرآن شهید نیکوکار قرآن‌آموزان در رده‌های سنی مختلف مشغول به یادگیری هستند، ادامه داد: در رشته‌های روخوانی و روانخوانی بیشتر در سنین ۳۰ و ۴۰ در خانه قرآن حضور پیدا می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه روستای بام در سال ۹۹ به عنوان روستای نمونه قرآنی شناخته شده است، تصریح کرد: حضور پرشور قرآن‌آموزان در مسجد، آشنایی و پرورش دانش آموزان به سمت سبک زندگی اسلامی (حجاب و روابط اسلامی)، تربیت حافظان برجسته در سطح شهر، تربیت مربیان قرآنی و... از جمله اثرات مثبت حضور قرآن‌آموزان در خانه قرآن روستا بوده است.

خبرنگار: زهرا محمدیان

نظرات

 نام:
 *نظر:

کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می باشد.استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلا مانع است.
طراحی ، تولید و پیاده سازی پرتال : شرکت توسعه فناوری اطلاعات اینتک